Ю.Тищенко: про місцеві вибори, торгівлю з Кримом та імідж України

Петро Порошенко підписав закон про місцеві вибори, а також закон, яким вводиться порядок затвердження товарів, що переміщуються в зону АТО. Докладно про ці та інші події в ефірі радіостанції Голос Столиці розповіла керівник програм Українського незалежного центру політичних досліджень Юлія Тищенко.

Жовтневі місцеві вибори пройдуть за новими правилами. У четвер президент Петро Порошенко підписав закон про місцеві вибори, прийнятий парламентом ще 14 липня.

Днем раніше голова держави підписав закон, яким вводиться порядок затвердження товарів, що переміщуються в зону АТО. На думку можновладців, цей документ допоможе скоротити обсяги контрабанди, що проходить через Донбас.

 

Детальніше про ці та інші головні події тижня в ефірі радіостанції Голос Столиці розповіла керівник програм Українського незалежного центру політичних досліджень Юлія Тищенко.

Чи справді місцеві вибори в жовтні пройдуть за новими правилами?

— В якійсь мірі це дуже сильно перефарбований старий закон. Там є певного роду новації, але зберігається мажоритарка, п'ятивідсотковий бар'єр. Відносно новим є порядок висування і порядок можливого підрахунку голосів. Але і це можна вважати завуальованій мажоритаркою. Бо, наприклад, вам сподобається кандидат А, ви за нього проголосуєте. Якщо при цьому його політична партія в цілому не набрала необхідних відсотків, то цей кандидата не стає депутатом. У цьому плані є своєрідні нововведення.

Що потрібно зробити, щоб на виборах не спрацювали брудні технології?

— Є приказка: для танго потрібно мінімум двоє. Це, з одного боку, питання виборців, з якими можуть працювати такі недобросовісні кандидати. З іншого боку, це питання до самих кандидатів, а також до правоохоронних органів, бо підкуп виборців — це досить серйозне порушення. Це ще питання і до ефективності застосування законів і відповідних практик у доказовій базі. Тому що подивіться, що сталося на тій же Чернігівщині — всі багато говорили, знімали черзі за гречкою, але я чомусь не чула про якихось кримінальних розглядах з цього приводу. Куди поділися скарги? Підкуп — це прояв політичної корупції, а будь-який прояв політичної корупції — це свого роду злочин. І тут справа не стільки у вихованні виборців, скільки в створенні механізмів контролю.

Наскільки закон, яким вводиться порядок затвердження товарів, що переміщуються в зону АТО, допоможе боротися з контрабандою на Донбасі?

— Там, де території неконтрольовані Україною, просто розквіт різного роду контрабандних потоків. Якщо говорити про ситуацію на Донбасі, вона є надзвичайно складною сьогодні, в тому числі в гуманітарному плані. Людям, які сьогодні проживають на цих неконтрольованих територіях, не вистачає товарів першої необхідності. Якщо говорити про кримську ситуацію, держава пішла не з того боку. Вона обмежила можливості людських контактів, коли батьки не можуть виїхати до дітей, але фактично не обмежила рух різного роду товарів.

Чому Польща хоче приєднатися до переговорів по вирішенню конфлікту на сході країни?

— Польща – це стратегічний партнер України. Є дуже багато питань щодо мінського формату переговорів. Якщо цей процес не спрацьовує, тоді дійсно потрібно буде шукати інші можливості та інші формати.

Прем'єр Арсеній Яценюк стурбований відсутністю інформації про Україну у світових ЗМІ. Що ми можемо розповісти про себе, щоб привернути увагу?

— Повертаючись до ідеї корпунктів світових ЗМІ, вона не нова. Я пам’ятаю, ще після 2004 року, тобто Помаранчевої Революції, багато про це говорилося, але офіси «Нью-Йорк Таймс» та інших світових ЗМІ все одно у Москві. Але і Україна не так багато для цього зробила, тобто не створила певних сприятливих умов для відкриття подібного роду редакцій. Про Україну в світі знають, але погано сьогодні, що здебільшого знають про наші трагедії, тобто про конфлікти. Хотілося б, щоб знали про інше, з іншої точки зору.

Чим тоді треба привертати увагу?

— Є у світі певні метафоричні речі, «історії успіхів». Потрібен якийсь економічний, соціальний, культурний ривок. Хотілося б, щоб Україна нарешті знайшла певні точки росту, такі «родзинки» в світі, які могли б стати її візитівками. Сьогодні певною мірою ці наші трагедії. Хіба що Революція Гідності так чи інакше вважається вже нашою візитівкою. Україна дійсно і сама має створювати відповідні «історії успіху», прагнути говорити про це. Тобто від наших проблем у світі дуже втомилися, тому що два роки тільки проблеми-проблеми-проблеми…

Саме через проблеми зменшується увага ЗМІ?

— З одного боку, так, а з іншого боку, просто в інших країнах зараз проблеми виникли. Багато факторів є стосовно формування іміджу. І рух людей, і робота українських посольств за кордоном – це також може бути суттєвий фактор успіху. Навіть інвестування в якісь Дні України, якісь неформальні акції, культурні акції поза межами України – це також створення іміджу, яке може зробити нас цікавими, привабливими, показати, чим ми цікаві для всього світу.
(Радіо "Голос столиці", 05.09.2015). Читати повністю: