Антикорупційна реформа: два кроки назад?

Український незалежний центр політичних досліджень підтримує заяву «Реанімаційного Пакету Реформ», до складу якого входить УНЦПД, та закликає керівників держави не допустити згортання антикорупційних ініціатив та не відступати від курсу антикорупційних реформ.
Будь-яким спробам окремих політиків змінити найбільш некомфортні для себе антикорупційні обмеження має бути покладено край, йдеться у заяві РПР.
Ми застерігаємо спікера Верховної Ради, керівників парламентських фракцій та Президента від небезпеки ухвалення «антизаконів», а саме: усунення Національного антикорупційного бюро України від розслідування високопосадової корупції, обмеження публічного доступ до інформації з електронних декларацій посадовців та звільнення чиновників від відповідальності за брехню в електронних деклараціях.
29 вересня 2016 року голова парламентської фракції Блоку Петра Порошенка Ігор Гринів подав на розгляд Верховної Ради законопроект №5192, який фактично закриває публічний доступ до найбільш значущої інформації з декларацій посадовців. Законопроект пропонує повністю закрити доступ громадськості до інформації про готівкові заощадження, подарунки, цінне рухоме майно та фінансові зобов’язання посадовців. Тобто саме до тих активів, у формі яких чиновники отримують та/або зберігають доходи від корупції.
Звертаємо увагу, що починаючи з дня повноцінного запуску системи електронного декларування (1 вересня 2016 року), це вже друга спроба змінити законодавство щодо доступу до інформації про активи чиновників. Попередня була зроблена Тетяною Донець, депутаткою політичної партії Народний фронт, партнерами Блоку Петра Порошенка по коаліції. Її законопроект №5079 також пропонував закрити доступ до більшої частини інформації з декларацій посадовців, а на додачу – звільнити посадовців від обов’язку декларувати майно членів родини.
Ми також застерігаємо політиків від будь-яких спроб обмежити кримінальну відповідальність за брехню в електронних деклараціях посадовців та за незаконне збагачення. Намір скасувати кримінальну відповідальність за «помилки» в декларації анонсував депутат Ігор Гринів.
Одночасно із цим, влада починає на законодавчому рівні обмежувати та усувати НАБУ від розслідування корупційних злочинів. У Верховній Раді зареєстровано законопроект депутата Блоку Петра Порошенка Валерія Карпунцова №5097, який пропонує наділити Генерального прокурора України виключними повноваженнями щодо вирішення так званих «спорів про підслідність НАБУ». Наголошуємо, навіть поняття «спорів про підслідність» є маніпулятивним, адже підслідність Національного антикорупційного бюро України чітко визначена у Кримінальному процесуальному кодексі України.
Той саме депутат Карпунцов законопроектом №5177 пропонує фактично повернути прокуратурі функцію загального нагляду, що перекреслює ключове досягнення в цій сфері: ухвалення нової редакції Закону про прокуратуру. Це також ставить під загрозу існування ще не створене Державне бюро розслідувань, над запуском якого працює українська експертна спільнота разом з міжнародними партнерами з США та ЄС.
Ми вважаємо небезпечними анонсовані Генеральним прокурором України Юрієм Луценком наміри змінити підслідність Національного антикорупційного бюро України та дозволити іншим органам розслідувати високопосадову корупцію. Луценко заявляє: «якщо паралельно на такі самі посадові особи (віднесені до підслідності НАБУ – ред.) вийшли інші правоохоронні органи, то такі справи за рішенням генпрокурора можуть залишатися в цих органах. НАБУ має право витребувати ці справи для себе».
Ми вважатимемо будь-які спроби передати іншим органам розслідування злочинів, підслідних НАБУ, як умисне перешкоджання діяльності Бюро та спробу захистити корумпованих посадовців від ефективних розслідувань і невідворотної відповідальності.
Ми закликаємо народних депутатів, а також Президента України, іменем якого названа найбільша фракція в парламенті, відмовитися від будь-яких спроб скасувати антикорупційну реформу та перекреслити її основні досягнення.
Закликаємо міжнародних партнерів України прискіпливо контролювати виконання Україною своїх зобов’язань у сфері боротьби з корупцією.

Назад до переліку матеріалів