Фінансування громадських об’єднань ветеранів та осіб з інвалідністю у 2020 році

Фінансування громадських об’єднань ветеранів та осіб з інвалідністю у 2020 році

19.10.2020 року

Законодавче забезпечення фінансування

Фінансування організацій громадянського суспільства (далі – «ОГС») з державного та місцевих бюджетів має розгалужене регулювання на рівні підзаконних нормативно-правових актів. На рівні закону питання фінансування ОГС не врегульоване.

Так, конкурсна процедура закріплена у Постанові КМУ від 12 жовтня 2011 року № 1049 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проєктів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка». Водночас, центральні органи виконавчої влади (Міністерство молоді та спорту, Міністерство у справах ветеранів, Міністерство соціальної політики) та бюджетні установи (Український культурний фонд) мають свої порядки дозволених та не дозволених витрат, які в деяких положеннях суттєво відрізняються один від одного. Крім цього органи влади приймають окремими рішеннями форми документів, які потрібні для участі в конкурсі, форми звітних документів, порядки моніторингу тощо.

Надання коштів ОГС з місцевих бюджетів відбувається місцевими органами виконавчої влади (зокрема, обласними державними адміністраціями, районними державними адміністраціями міста Києва) або органами місцевого самоврядування. Процедура надання фінансування може бути як конкурсна (переважно для молодіжних, дитячих громадських організацій, громадських об’єднань національно-патріотичного спрямування, розвитку громадянського суспільства) або без конкурсу (переважно громадські об’єднання осіб з інвалідністю, громадські об’єднання національних меншин).

Так, для надання коштів ОГС приймаються програми і порядки. Водночас, програми голосуються радами (обласними, міськими тощо), а порядки розподілу коштів можуть бути:

  1. безпосередньо прописані в програмі;
  2. голосуються окремо і в програмі на них зроблено посилання;
  3. порядки фінансування приймаються рішенням голови обласної державної адміністрації.

Таким чином, ОГС можуть отримати фінансування з державного бюджету, взявши участь у конкурсі, які проводять Міністерство молоді та спорту, Міністерство у справах ветеранів, Міністерство соціальної політики (через Фонд соціального захисту інвалідів); або/і отримати кошти з місцевих бюджетів через обласні/районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування.

Аналіз даних по фінансуванню у 2020 році

У 2020 році УНЦПД повторно провів дослідження щодо фінансування громадських організацій ветеранів та осіб з інвалідністю з місцевих бюджетів, де розпорядниками коштів є обласні державні адміністрації та Київська міська державна адміністрація. Під час дослідження було виявлено наступні дані.

Загальна сума коштів, яку виділяють обласні державні адміністрації та міська адміністрація міста Києва для громадських організацій ветеранів та осіб з інвалідністю з місцевих бюджетів складає приблизно 50 млн. гривень, з яких на конкурсних засадах розподіляються біля 40 млн. гривень, без конкурсу – біля 10 млн. гривень.

Крім цього порівнюючи 2018 рік та 2020 можна відмітити наступне:

- збільшилося фінансування в місті Києві та 15 областях: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Закарпатська, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Черкаська.

- залишилося фінансування на однаковому рівні в 2 областях: Донецька, Хмельницька.

- зменшилося фінансування в 7 областях: Житомирська, Запорізька, Львівська, Рівненська, Сумська, Чернівецька, Чернігівська.

Також варто відмітити, що за результатами адвокаційної роботи УНЦПД з 2019 року наступні обласні державні адміністрації запровадили конкурс проєктів:

- для громадських організацій осіб з інвалідністю та ветеранів – Київська, Кіровоградська (не для всіх громадських об’єднань осіб), Рівненська, Харківська, Луганська, Тернопільська, Житомирська, Закарпатська, Івано-Франківська;

-  для громадських об’єднань осіб з інвалідністю – Дніпропетровська, Миколаївська;

-  для громадських об’єднань ветеранів – Чернівецька.

Водночас, низка областей ще не мають прозорої процедури надання коштів, а саме:

- для громадських організацій осіб з інвалідністю та ветеранів – Волинська, Вінницька, Донецька, Запорізька, Одеська, Полтавська, Херсонська, Чернігівська

- для громадських об’єднань осіб з інвалідністю – Чернівецька.

Таким чином станом на 2020 рік в 15 областях та в місті Києві запроваджено конкурсу як для громадських об’єднань ветеранів так і для осіб з інвалідністю; в 1 області лише для громадських об’єднань ветеранів. Не мають конкурсних процедур 8 областей.

Окремо варто зосередити увагу на якість запроваджених конкурсів. Так, наприклад, у місті Києві конкурсні процедури не мають достатнього рівня незалежності від рішень організатора конкурсу та конкурсної комісії. У наслідок цього, зокрема при вирішенні питання про суму розподілу фінансування, не враховуються кошториси проєктів, а надається фінансування так, щоб усі учасники змогли отримати кошти. Як наслідок проєкти носять формальний характер та не можуть бути у достатній мірі якісними. Тернопільська і Дніпропетровська обласні адміністрації надають фінансування лише обласним організаціям, чим штучно обмежується підвищення якості проєктів поданих  громадськими організаціями.

 

Отже, запровадження конкурсного та прозорого механізму фінансування, моніторингу і звітування ОГС з місцевих бюджетів залишається актуальним питанням з огляду на якість конкурсних процедур.

 

Область

2018 рік 2020 рік
ВІННИЦЬКА

639,7 тис. грн.

980 тис грн.
ВОЛИНСЬКА

300 тис. грн.

600 тис. грн.
ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

6 350,7 тис. грн.

11 584,21 тис. грн.
ДОНЕЦЬКА

361,7 тис. грн.

361,7 тис. грн.
ЖИТОМИРСЬКА

500 тис. грн.

443,3 тис. грн.
ЗАКАРПАТСЬКА

1 025 тис. грн.

1,6 млн. грн.
ЗАПОРІЗЬКА

600 тис. грн.

342 тис. грн.
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКА

550 тис. грн.

600 тис. грн.
КИЇВСЬКА

2 034,486 тис. грн.

4 034,8 тис. грн.
КІРОВОГРАДСЬКА

636 тис. грн.

950 тис. грн.
ЛУГАНСЬКА

0 грн

262 тис. грн.
ЛЬВІВСЬКА

725,97 тис. грн.

500,00 тис. грн.
МИКОЛАЇВСЬКА

2495,4 тис. грн.

3457,3 тис. грн.
ОДЕСЬКА

1600 тис. грн.

1743,36 тис. грн.
ПОЛТАВСЬКА

963,1 тис. грн.

1 096,5 ти. грн.
РІВНЕНСЬКА

650 тис. грн.

625,6 тис. грн.
СУМСЬКА

460 тис. грн.

200 тис. грн.
ТЕРНОПІЛЬСЬКА

650 тис. грн.

700 тис. грн.
ХАРКІВСЬКА

500 тис. грн.

721,801 тис. грн.
ХЕРСОНСЬКА

338,7 тис. грн.

500,00 тис. грн.

ХМЕЛЬНИЦЬКА

400 тис. грн.

400 тис. грн.
ЧЕРКАСЬКА

798,554 тис. грн

1 133,1 тис. грн.
ЧЕРНІВЕЦЬКА

978 тис. грн.

972 тис. грн.
ЧЕРНІГІВСЬКА

1333,6 тис. грн.

1084,0 тис. грн.
КИЇВ

12 201,1 тис. грн.

15 191,7 тис. грн.

Дар'я Сидоренко, консультантка із законодавства щодо розвитку громадянського суспільства УНЦПД

Breadcrumbs