Пропонуємо ознайомитися з добіркою ключових змін у законодавстві, що стосуються діяльності організацій громадянського суспільства. У серпневому випуску за першу половину місяця Український незалежний центр політичних досліджень зібрав головні теми, про які варто знати:
- Затверджено алгоритм формування цифрового коду модельного статуту ГО
- Зареєстровано альтернативний законопроєкт про обов’язкове страхування волонтерів;
- Зареєстровано законопроєкт про державно-приватне партнерство у сфері стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі;
- Проведено обговорення Порядку здійснення моніторингу дотримання вимог законодавства з питань лобіювання.
Читайте детальніше про ці зміни та дізнавайтесь, як вони вплинуть на роботу ОГС
Прийняті нормативно-правові акти
Мін’юстом затверджено Алгоритм формування цифрового коду модельного статуту громадської організації
Про що документ: Мін’юст, відповідно до пункту 8 Постанови № 460 від 18.04.2025 визначив механізм присвоєння цифрового коду ГО, які реєструватимуться на основі модельного статуту. Наказ набирає чинності з 1 листопада 2025 року.
Чому це важливо: Затвердження Алгоритму формування цифрового коду є необхідною передумовою повноцінного запуску послуги з онлайн-реєстрації ГО на вебпорталі «Дія». Нагадаємо, що команда УНЦПД долучилась до підготовки та адвокації постанови “Про реалізацію експериментального проєкту щодо забезпечення можливості діяльності громадської організації на підставі модельного статуту”— від консультацій з владою до комунікації з громадськістю. Наші експерти працювали над створенням механізму на всіх етапах.
Зареєстровані нормативно-правові акти
У Верховній Раді зареєстрували альтернативний законопроєкт про державне страхування волонтерів
Про що законопроєкт: Пропонується забезпечити обов’язкове державне страхування життя, здоров’я та працездатності волонтера від нещасного випадку під час безпосереднього надання ними волонтерської допомоги в районах здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією проти України, бойових дій, збройних конфліктів, надзвичайного стану, а також під час безпосереднього надання ними волонтерської допомоги у ліквідації руйнувань, розборі завалів, відновленні та відбудові об’єктів житлової і соціальної інфраструктури тощо, які були зруйновані або пошкоджені внаслідок військової агресії. Страхування здійснюватиметься за кошти державного бюджету, а також за рахунок міжнародної допомоги, репарацій стягуваних з російської федерації чи інших не заборонених законом джерел порядок та умови такого страхування мають бути визначені профільним центральним органом виконавчої влади за погодженням з Нацбанком. Також ЦОВВ, що реалізує державну політику у сфері волонтерської діяльності вестиме реєстр застрахованих волонтерів.
Чому це важливо: Від початку повномасштабного вторгнення роль волонтерів суттєво зросла, але водночас умови їхньої роботи стали більш ризикованими. Участь у рятувальних операціях, ліквідації наслідків бойових дій та наданні гуманітарної допомоги в прифронтових районах піддає їх небезпеці й вимагає від держави належної підтримки та реагування. Запровадження обов’язкового страхування життя, здоров’я та працездатності волонтерів під час виконання ними своїх обов’язків є важливим і давно очікуваним кроком.
Нагадаємо, раніше цього в Парламенті було зареєстровано законопроєкт про державне страхування волонтерів.
Зареєстровано законопроєкт про залучення приватного сектору та громадянського суспільства до здійснення заходів зі стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі
Про що документ: Проєкт встановлює правові та організаційні засади залучення представників приватного сектору та громадянського суспільства до взаємодії з органами влади для:
- виявлення, запобігання та нейтралізації кіберзагроз;
- зміцнення національної кіберстійкості;
- підвищення прозорості, довіри та відповідальності у сфері кібербезпеки;
- формування культури цифрової безпеки.
Документ визначає правовий статус і вимоги до фахівців з реагування на інциденти, порядок їхньої самоврядної діяльності, об’єкти та підстави залучення, створення бази даних таких фахівців, а також повноваження державних органів щодо регулювання цих питань. Окремо врегульовано процедуру залучення, фінансування та організацію заходів зі стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі.
Також пропонується створити Лігу стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі України — самоврядна професійна організація, що об’єднує фахівців з реагування на інциденти кібербезпеки та здійснює професійне самоврядування з метою організації, координації та участі таких фахівців у заходах зі стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі.
Чому це важливо: Даний законопроєкт є спробою врегулювати державно-приватне (включно із громадським сектором) партнерство у сфері здійснення заходів зі стримування деструктивної діяльності в кіберпросторі. Разом з тим, спосіб такого врегулювання несе в собі потенційні ризики, про які експерти УНЦПД писали раніше. Серед таких ризиків: монополія, слабкий контроль, конфлікт інтересів та непрозорість використання державних коштів. Експерти УНЦПД вважають, що документ потребує подальших консультацій та рекомендують представникам громадянського суспільства звернути особливу увагу на даний законопроєкт та слідкувати за його подальшим рухом.
Інші зміни, що стосуються руху нормативно-правових актів
Національне агентство з питань запобігання корупції провело електронні консультації щодо проєкту наказу НАЗК про затвердження Порядку здійснення моніторингу дотримання вимог законодавства з питань лобіювання
Про що документ: НАЗК, із залученням громадськості, розробляє проєкт наказу з метою унормування процесу здійснення моніторингу дотримання законодавства у сфері лобіювання. Експерти Українського незалежного центру політичних досліджень також взяли участь у заході, організованому Українською асоціацією лобістів за участі представників НАЗК та надали свої рекомендації до проєкту наказу. Наказ міститиме:
- загальні положення здійснення моніторингу у сфері лобіювання;
- порядок розгляду повідомлення про порушення законодавства у сфері лобіювання;
- механізм проведення моніторингу Національним агентством;
- процедуру завершення проведення моніторингу.
Чому це важливо: НАЗК опрацює отримані пропозиції та оприлюднить результати на офіційному вебсайті до 28 серпня 2025 року. Здійснення такого моніторингу, зокрема, перевірки достовірності відомостей, що подаються суб’єктами лобіювання до Реєстру прозорості, а також достовірності відомостей, зазначених суб’єктами лобіювання у звітах, є вимогою Закону “Про лобіювання”. Залучення громадськості до обговорення та формування тексту наказу дає змогу врахувати інтереси громадянського суспільства у процесі моніторингу законодавства з питань лобіювання.
Дайджест створено ГО «Український незалежний центр політичних досліджень» за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України – рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції. Зміст дайджесту є відповідальністю УНЦПД та не є відображенням поглядів урядів Норвегії, Швеції або ІСАР Єднання.
Якщо маєте питання або пропозиції, будемо раді вашим відгукам на Facebook-сторінці УНЦПД.
Читайте також: Липневі законодавчі ініціативи для ОГС: дайджест змін за другу половину місяця від УНЦПД