Пропонуємо ознайомитися з добіркою ключових змін у законодавстві, що стосуються діяльності організацій громадянського суспільства. У липневому випуску за першу половину місяця Український незалежний центр політичних досліджень зібрав головні теми, про які варто знати:
- рух законопроєктів про зміни у сфері лобіювання;
- набрання чинності змін у сфері молодіжної політики;
- зміни в умовах надання державних грантів від Українського ветеранського фонду;
- громадське обговорення критеріїв критичної важливості гуманітарних організацій.
Читайте детальніше про ці зміни та дізнавайтесь, як вони вплинуть на роботу ОГС.
Прийняті нормативно-правові акти
Закон про удосконалення механізмів фінансового забезпечення реалізації молодіжної політики набрав чинності
Про що закон: Відтепер молодіжні та дитячі ОГС очікують наступні зміни:
- поняття гранту у сфері молодіжної політики розширено, - це не тільки гранти за рахунок державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги (як бюджетна дотація), а й за рахунок добровільних внесків фізичних та юридичних осіб, у тому числі іноземних, та інших джерел, не заборонених законом;
- завданнями Українського молодіжного фонду є надання грантів та виконання окремих завдань і заходів молодіжної політики, визначених державними цільовими програмами. Фонд публікуватиме інформацію про підтримані ним проєкти у відкритому доступі;
- Молодіжні і дитячі громадські об’єднання можуть співпрацювати з органами влади, неурядовими організаціями, молодіжними центрами та іншими молодіжними установами іноземних держав міжнародними організаціями з питань, що стосуються сфери діяльності таких об’єднань.
Чому це важливо: Зміни в законодавстві у сфері молодіжної політики відкривають нові перспективи для розвитку молодіжних громадських організацій. Завдяки оновленим нормам, такі організації матимуть змогу залучати фінансову підтримку з ширшого спектра джерел, зокрема через благодійні внески та міжнародну технічну допомогу. Це, своєю чергою, сприятиме розширенню кількості молодіжних ініціатив, що отримують підтримку, а також зміцненню інституційної спроможності самих організацій. Розширюються можливості для міжнародної співпраці, участі в міжнародних програмах і партнерських ініціативах. Важливим досягненням також є підвищення прозорості діяльності Українського молодіжного фонду.
Уряд вніс зміни до Порядку використання коштів, підприємств, установ та організацій Міністерства у справах ветеранів
Про що зміни: Кабінетом Міністрів було прийнято низку змін до Порядку використання коштів, передбачених для підприємств, установ, організацій, які є в підпорядкуванні Мінветеранів, зокрема Українського ветеранського фонду.
Так, гранти від УВФ відтепер можуть отримати громадські об’єднання, керівником або членом колегіального виконавчого органу яких є ветеран або член сім’ї ветерана., за умови дотримання інших умов абзацу 6 пункту 5 Порядку.
Водночас, ОГС, які вже отримували бюджетні гранти від Фонду, крім випадків подання заяви на участь у конкурсному відборі не раніше ніж через три роки з моменту затвердження Фондом підсумкового звіту про виконання договору про надання бюджетного гранту, який вони отримали, а також взяття участі у конкурсному відборі проекту за напрямом, не пов’язаним з напрямом, за яким вже реалізований проект за рахунок отриманого від Фонду бюджетного гранту, не зможуть отримати бюджетний грант.
Чому це важливо: Зміни напряму впливають на можливість ветеранських громадських об’єднань отримати фінансування від Українського ветеранського фонду та створюють додаткові умови участі для таких організацій, які варто враховувати при поданні заявок на державний грант від УВФ.
Інші зміни, що стосуються руху нормативно-правових актів
Профільні парламентські комітети розглянули пропоновані зміни до законодавства у сфері лобіювання
Комітет з питань правової політики розглянув законопоєкти № 13339, 13339-1, а комітет з питань правоохоронної діяльності розглянував проєкти законів № 13340, 13340-1.
Висновки комітетів: За результатом розглядів, проєкти законів № 13339 та 13340-1 було рекомендовано прийняти за основу, а законопроєкти 13339-1 та 13340 відхилити.
Нагадаємо, що проєкт закону № 13339 пропонує низку змін до Закону “Про лобіювання”, зокрема, зміни до поняття комерційного інтересу, виключити з сфери дії Закону діяльність представництв чи відокремлених підрозділів громадських об’єднань, інших неприбуткових підприємств, установ та організацій; здійснювати лобіювання без укладення договору лобіювання пропонується дозволити і іноземним іноземним юридичним особам – суб’єктам лобіювання, які за законодавством іноземної держави мають статус неприбуткових та діють на території Україні через своє представництво або відокремлений підрозділ відповідно до закону, детальніше про всі пропоновані зміни, можна ознайомитись у нашому дайджесті.
Законопроєкт № 13340-1 в свою чергу пропонує відтермінувати введення адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері лобіювання на 12 місяців з дня введення в дію Закону “Про лобіювання”.
Чому це важливо: Законопроєкти передбачають низку змін до чинного законодавства у сфері лобіювання, які мають важливе значення для організацій громадянського суспільства, зокрема тих, що займаються адвокаційною діяльністю. Запропоновані зміни спрямовані на уточнення сфер відповідальності, окреслення меж лобістської діяльності та впровадження нових форматів взаємодії між лобістами й органами державної влади. Загалом, законодавчі ініціативи мають потенціал для підвищення прозорості та впорядкування лобіювання. Водночас громадянському суспільству важливо залишатися уважним, аби гарантувати, що під прикриттям регулювання не буде обмежено право на участь у демократичних процесах.
Громадське обговорення нормативно-правових актів
Триває громадське обговорення Критеріїв та порядку визначення громадських об’єднань, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, критично важливими
Міністерство соціальної політики проводить громадське обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів “Про затвердження Критеріїв та порядку визначення громадських об’єднань зі статусом юридичної особи, благодійних організацій, релігійних організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, критично важливими”.
Про що проєкт постанови: Документ пропонує надавати статус критично важливої організації громадським об’єднанням зі статусом юридичної особи, благодійним організаціям, релігійним організаціям включеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, якщо вони відповідають визначеним в Постанові критеріям: підтверджені показники податкової звітності, сплачено ЄСВ, подано усі щомісячних звітів про наявність і розподіл гуманітарної допомоги, наявний публічний річний звіт, публічна політика доброчесності, активна веб-сторінка, є висновок аудиторської перевірки. Мінсоцполітики визначатиме такі організація як критично важливі, якщо обсяг за останні 12 місяців до подання звернення становить не менше 10 млн. гривень допомоги на одного військовозобов’язаного, який пропонується до бронювання на період мобілізації та на період дії воєнного стану в Україні.
Чому це важливо: Можливість бронювання на період особливого стану працівників гуманітарних організацій має на меті сприяти безперебійній роботі таких організацій та, відповідно, забезпечити гуманітарні потреби населення в особливий період.
Обговорення триватиме до 23 липня. Щоб взяти участь в обговоренні, необхідно авторизуватись на сайті Міністерства соціальної політики та взяти участь в голосуванні за посиланням.
Дайджест створено ГО «Український незалежний центр політичних досліджень» за підтримки Фонду «Аскольд і Дір», що адмініструється ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України – рушій реформ і демократії» за фінансування Норвегії та Швеції. Зміст дайджесту є відповідальністю УНЦПД та не є відображенням поглядів урядів Норвегії, Швеції або ІСАР Єднання.
Якщо маєте питання або пропозиції, будемо раді вашим відгукам на Facebook-сторінці УНЦПД.
Читайте також: Дайджест УНЦПД: чим жила команда змінотворців у травні-червні 2025 року